Fairytale of another city!

Det är något med storstäder som attraherar mig. Kanske det slitna och "rougha" i kombination med det fräscha och nyskapande - för att inte glömma alla gamla kvarter där det känns som om tiden stått stilla. Det är något magiskt med Medelhavet. Värmen, luften, atmosfären, kulturen - jag har svårt att sätta ord på vad det är.
Jag tror att det var kombinationen av detta som fick mig att falla för Aten.
Aten är nog staden som fick allt! Kulturarv, värme, integritet, skönhet, lugn, tutande trafik, nysapande, lite dans, lite sång och mycket hjärta. Nog med poesi.

Det märkliga är att av alla mina vänner som har besökt Aten är jag den ända som har funnit staden tilltalande. Där jag har sett en form av sliten skönhet har de sett ofräscha kvarter. Vid ruinerna av antikens Aten har jag blundat och förställt mig hur de måste ha sett ut på den tiden. De har fnyst åt mig och bara sett lite "stenar". När jag har velat gå till de gamla, grekiska kvarteren för att äta riktig grekisk mat och hinka billig öl har de velat gå till Mc Donalds.
Detta tycker jag är ruskigt konstigt! Charmen med att åka ut och resa är ju att upptäcka nya kulturer och prova på det som är ovant.


The Archological sites of Zeus

Hur som helst. Jag älskade Aten och tycker att det är lite synd att vi bara spenderade en dag där.
Men sen var ju varken Ios eller Santorini helt fel heller=)

Våra besök i den grekiska ö-världen plus en massa mer bilder ska jag rapportera om och ladda upp nån dag snart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0